De leerkracht als coach
Bouwen aan burgerschapsvaardigheden en identiteitsontwikkeling met behulp van coachkaarten.
Ik en de maatschappij! De maatschappij en ik!
De Stulp heeft coachkaarten ontwikkeld voor het opdoen van burgerschapsvaardigheden. Er kwam een vraag vanuit het veld om een product te ontwikkelen om op een speelse wijze burgerschapsvaardigheden aan te leren. Nu hadden we zelf het idee om hieraan de identiteitsontwikkeling te koppelen. Want moet je niet ook jezelf leren kennen om een "goede" actieve burger te worden. Zo ontstonden er coachkaarten voor burgerschapsvaardigheden en identiteitsontwikkeling. Deze kaarten kunnen naast elkaar gebruikt worden en zijn een krachtig hulpmiddel. Er zijn 16 coachkaarten met steeds drie vragen erop voor burgerschap en 18 coachkaarten met 3 vragen voor de identiteitontwikkeling. Het resultaat is echter afhankelijk van de coachende rol van de leerkracht. Maar wat is een goede coach?
Deze houdt rekening met de doelgroep en legt vooraf uit wat de spelregels zijn. Zo zijn er geen foute antwoorden, ook niet als het antwoord ongepast is en veraf staat van de algemene waarden en normen. De coachkaarten helpen leerlingen hun gedachtes, gevoelens en gedragingen te verkennen en de coach helpt daarbij eventuele nieuwe perspectieven te verkennen en te ontwikkelen. Dit doe je door overzicht te houden wat leerlingen gezegd hebben, open vragen te stellen en reflectie aan te moedigen. Als groepsleerkracht sluit je de sessie af en bespreek je wat er besproken is en hoe dit toegepast kan worden in de dagelijkse praktijk.
Ik en de maatschappij! De maatschappij en ik!
De Stulp heeft coachkaarten ontwikkeld voor het opdoen van burgerschapsvaardigheden. Er kwam een vraag vanuit het veld om een product te ontwikkelen om op een speelse wijze burgerschapsvaardigheden aan te leren. Nu hadden we zelf het idee om hieraan de identiteitsontwikkeling te koppelen. Want moet je niet ook jezelf leren kennen om een "goede" actieve burger te worden. Zo ontstonden er coachkaarten voor burgerschapsvaardigheden en identiteitsontwikkeling. Deze kaarten kunnen naast elkaar gebruikt worden en zijn een krachtig hulpmiddel. Er zijn 16 coachkaarten met steeds drie vragen erop voor burgerschap en 18 coachkaarten met 3 vragen voor de identiteitontwikkeling. Het resultaat is echter afhankelijk van de coachende rol van de leerkracht. Maar wat is een goede coach?
Deze houdt rekening met de doelgroep en legt vooraf uit wat de spelregels zijn. Zo zijn er geen foute antwoorden, ook niet als het antwoord ongepast is en veraf staat van de algemene waarden en normen. De coachkaarten helpen leerlingen hun gedachtes, gevoelens en gedragingen te verkennen en de coach helpt daarbij eventuele nieuwe perspectieven te verkennen en te ontwikkelen. Dit doe je door overzicht te houden wat leerlingen gezegd hebben, open vragen te stellen en reflectie aan te moedigen. Als groepsleerkracht sluit je de sessie af en bespreek je wat er besproken is en hoe dit toegepast kan worden in de dagelijkse praktijk.